Марс насичений мінералами, що тісно пов'язані з життям

NASA
Багаті на манґан пісковики вказують на те, що колись у кратері Гейла були придатні для життя умови.

Чарівність окислення

Марсохід НАСА Curiosity виявив кам'яний матеріал, пронизаний незвичайною кількістю манґану — мінералу, який удосталь зустрічається в озерах, знайдених на Землі й тісно пов'язаний з мікробним життям.

Це ще одна частина набагато більшої головоломки, що все частіше дозволяє припустити, що марсіанський кратер Гейла, який, як підозрюють вчені, був дном древнього озера, мільярди років тому був рясним життям.

"На Землі подібні відкладення виникають постійно через високий вміст кисню в нашій атмосфері, що утворюється в результаті фотосинтетичного життя, а також через мікроби, які допомагають каталізувати реакції окислення манґану", — сказав Патрік Гасда, дослідник Лос-Аламоської національної лабораторії та провідний автор нового дослідження, опублікованого в Журналі геофізичних досліджень: Планети.

Проте дослідник намагався не робити поспішних висновків.

"На Марсі у нас немає доказів існування життя, а механізм виробництва кисню в давній атмосфері Марса незрозумілий, тому те, як оксид манґану утворився і сконцентрувався тут, справді спантеличує", — додав він. «Ці результати вказують на масштабніші процеси, що відбуваються в марсіанській атмосфері або поверхневих водах, і показують, що необхідно провести більше роботи, щоб зрозуміти окислення на Марсі».

Розгойдуємося

Гада та його колеги проаналізували дані, отримані за допомогою ChecmCam Curiosity, лазера, який підриває поверхні каменів для утворення плазми. Аналізуючи світло, що походить від цієї плазми, дослідники можуть визначити елементний склад гірських порід.

Марсохід пройшов через ділянку піску та пористої породи, яка, на думку вчених, могла пропускати ґрунтові води. Цей рух може пояснити геологічні процеси, які сприяють утворенню виявленого манґану.

На Землі мінерал збагачується завдяки присутності кисню, і цей процес може бути прискорений мікробним життям, яке збирає енергію, що виробляється, для свого метаболізму.

Чи може існування манґану, виявлене Curiosity, свідчити про давнє мікробне життя на Червоній планеті? Чи забезпечив мінерал цим мікробам таке необхідне джерело енергії?

"Навколишнє середовище озера Гейл, виявлене цими стародавніми каменями, дає нам вікно в житло, яке дивовижно схоже на місця на сучасній Землі", — сказала головний дослідник ChemCam Ніна Ланца, зазначивши, що "примітно знайти такі відомі риси давнього."

Джерела: ScienceDaily